Min blogglista

8 mars 2012

Internationella kvinnodagen, jo man tackar!!

Har nog aldrig tänkt så mycket på den här dagen, och tycker väl  i ärlighetens namn att så länge det inte finns en liknande dag för män kan jag inte förstå riktigt hur det kan kopplas ihop med jämstäldhet?
Det hela känns som en dag för rabiata feminister att få utlopp för sina åsikter, och inte som en vidare viktig dag som folk tar på allvar.

Dock hade våran kock på jobbet ställt ett fat med nybakade cocoskakor och en låda Nobless i fikarummet med en lite grattishälsning till alla sina arbetskamrater, samtliga kvinnor förståss.
Det var en sån härlig gest som värmde i snöyran.

När jag åkte hem från jobbet hörde jag på radion hur folk på stan fick frågan om vem som var deras kvinnliga förebild och de flesta svarade mamma på den frågan.
Jag har självklart världen bästa mamma och en underbar svärmor i mitt liv som finns där i vått och torrt.
Älskar dom av hela mitt hjärta men min hyllning går till några andra tjejer.

Jag kanske inte vill kalla dom för förebilder, dom är mer hjältar.
Tre superfina tjejer som har ett gäng goa ungar, fler än vad jag mäktar med.
De jobbar och sliter med både hem och arbete. Parallellt med det hinns det med alla ungars fritidsintressen, kompislek, möten om mer eller mindre tuffa saker, uppfostra dessa små till härliga, starka och fina människor och säkert kan en millijon saker läggas till på denna listan.
Samtidigt är deras hem alltid varmt och välkomnande och de har alltid tid för några glädjande, tröstande, uppskattande ord när man behöver det.
Framförallt orkar de fortfarande vara HELT FANTASTISKA MAMMOR!!!
Jag hoppas att ni aldrig någonsin tvivlar på att ni är bäst, ni är superkvinnor, A, L och V, tack för att ni finns i mitt liv, aj löööv jo!!

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig ang det där med jämställdheten..hur 17 kan det vara jämställt när männen inte har nån dag? Tycker det är rätt så mycket onödigt tjat om jämlikhet överlag..Kanske är jag dum som tycker så men va sjutton liksom..MYCKET är upp till tjejen själv oxå faktiskt.

    SvaraRadera