Min blogglista

18 juni 2012

Drar vi gränsen helt åt helvete??

Vi har begåvats med en väldigt smart dotter som fixar det mesta hon företar sig, om och när hon har lust.
Hon balanserar dessvärre ibland på gränsen till dumdristighet, i alla fall om man frågar hennes föräldrar.
Vi har därför förbjudit det mesta hon kan göra, vill göra, andra gör osv.
Som tur är gäller detta inte hela hennes liv utan hennes stora intresse, internet.
Vi har stängt ner konton hit och konton dit....för spel, för mail, fb, bloggar.
Skällt över saker som handlats, prenumerats på, googlats, utelämnats osv i all evighet!!
För att man är så oändligt rädd att denna lilla tjejs godtrohet ska hamna i fel händer.
Och saken blir ju inte mindre invecklad av dagens fantastiska mobiltelefoner som i princip är kapabla till vad man än önskar.
Men då är frågan, gör man henne en björntjänst genom att förbjuda rakt av?
Alla andra får ju, kan det vara så?
Är det så som min kloka mor säger, ska hon få prova under väldigt stor insyn av sina föräldrar?
Tittade lite på några bloggar skrivna av tjejer jämngamla med stora T.
Dom var ju jättesöta med gullig layout och härliga foton.
Jag kan förstå att man inget hellre vill än att sätta tänderna i ett sånt projekt.
Sen kanske det är så att det är sånt här de måste hänga med på, det är kanske så deras liv ska se ut i framtiden?
Ska vi låta henne få chansen under förutsättning att ingenting får vara hemligt utan vi ska kunna titta på det när som helst?


Klyschan "Små barn, små bekymmer. Stora barn, stora bekymmer" går mer och mer från floskel till mantra inser jag...

1 kommentar:

  1. Vi har oxå en sån bland våra barn ;) Smart grabb, men inte bra att göra saker i smyg. Öppnat FB konto i delvis fejkat namn osv så att vi inte skulle upptäcka honom (trodde han).
    Prövat att förbjuda det helt men det har tyvärr bara funkat en kort tid. Nu har vi lite mer insyn (hoppas jag) och det funkar bättre.
    Men blogga..hmm..Nej det hade nog inte vi tillåtit i den åldern, har nog läst allt för många hemskheter om folk som spårar upp det dom letar efter via internet. MEN jag säger inte att det är fel av föräldrar som tillåter barnen att ha bloggarna, för jag vet att man inte skulle utsätta sina barn för risker OCH genom att du verkligen tänker igenom det här och vädrar med andra, så är jag säker på att ni fixar det till det bästa.. =) Du är en klok mamma Fru F ! Kram T

    SvaraRadera