Min blogglista

3 december 2011

Afrikansk biffgryta.

Nu står maten inför kvällen baluns och puttar på spisen.
Det är ett recept från när min uppväxt och känns egentligen inte ett dugg afrikanskt.
Nu vill jag dela detta med eventuella läsare, för är det bara en enda människa i heeela världen som provar detta har jag gjort världen till en så mycket bättre plats!!!
Nej då, men testa gärna, det är riktigt gott.

400g grytbitar av nöt.
2 skivade morötter
Salt
Peppar
Kayennpeppar (efter smak, men var lite försiktig, kan lätt bli för mycket)
1 krm malda nejlikor
1 krm ingefära
2 msk ketchup
1 msk citron
5 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 lagerblad

Bryn köttet i en stekgryta och tillsätt sedan resten av ingredienserna.
Småkoka under lock i ca en timme och red av.
Vi äter den med potatis i dag och det är nog min favorit.
Till efterätt blir det vaniljpanacotta med bär.
Fick tipset av en vän att byta ut gelatinet mot gelesocker och än så länge verkar det väldigt smidigt.
Dock är vi ju inte i mål på den än!!

3 kommentarer: