Min blogglista

14 januari 2012

Finaly falafel!!



Äntligen fick jag tummen ur och provade att göra egen falafel, och det ångrar jag ju inte.


500 g torkade kikärtor
10 cl kolsyrat vatten
1/2 msk falafelkrydda
2 vitlöksklyftor
1 dl bladpersilja
1 msk salt
1/4 purjolök
1/2 msk spiskummin
1/2 tsk bakpulver
1 ägg

Blötlägg kikärtorna i 8 timmar.
Kör sedan dessa, vitlök, purjo och persilja i matberedaren tills det malts fint.
Blanda i de övriga ingridienserna och kryddorna.
Rulla till små bollar eller biffar och fritera.
Detta tar 4 minuter men jag valde att ta lite mindre olja och vände dem därför efter halva tiden.


Detta mumsades sedan med libabröd, ännu mer bladperslja, lök och tomat
Provade även köpt falafelsås men det fick vara och vi körde kebabsås i stället.

Stora T tyckte det var ok, inte mer.
Lilla T skrek som besatt till jag tog bort den lilla smulan jag lagt på hennes tallrik. Sen tog hon en hel och lade i sitt bröd och åt med god aptit.
Mannen åt ett helt gäng och lovordade dom flera gånger, vet inte om jag ska våga tro honom, det är ju bara gönsaker liksom.
Och jag är jätteglad att det blev många så jag har till matlådor, smaskens!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar