Min blogglista

28 januari 2012

Vilka signaler sänder vi ut??!!

Kom på för några dagar sedan att min dotter skaffat ett facebook konto utan vårat medgivande.
Det är en återkommande diskussion i detta huset för aaaaaaaalla andra har ju ett eget konto.
Tyvärr så biter det inte, när klockan blir 00.01 den dagen hon fyller 13 ska hon få sitta här och logga in om hon vill, men innan dess är det stopp.

För att se hur stor skada som var skedd kollade jag igenom hennes sida innan den inaktiverades, för stänga ner den går ju inte.....
Hon hade 7 vänner, en tjej på över 13 år, fyra 10 åringar och två lärare/fd lärare.

När man skaffar ett facebook konto ingår man ju ett avtal och det är ju inte lätt för en 10 åring att förstå, där står bla:

"Du får inte uppge några falska personuppgifter till Facebook eller skapa ett konto för någon annan än dig själv utan deras tillstånd."

"Du får inte använda Facebook om du är under 13 år."

Men vad sänder vi för jävla signaler till våra ungar när vi bara skiter i dettta?
Vare sig man sitter som förälder och hjälper sitt barn att ljuga ihop en profil eller som så många säger:
-Nej hon/han behöver ingen hjälp med det, dom är sååååå smarta!!
Förhoppningsvis kan ingen mamma eller pappa svära sig fria från ansvar genom att försöka med att dom inte hade en aning om att barnen hade och inte hade på nätet, för där börjar det bli riktigt, riktigt farligt.
Sen är lärarna inte ett dugg bättre tyvärr som skapar särskilda lärarkonton för att kunna kommunicera med elever som egentligen inte är mogna nog för detta.
Hur ska våra små förstå vad som är rätt och fel när så många bara ser åt andra hållet??

Nu vet jag att många kommer skratta, gråta eller spy över min moralpredikan.
Men när det handlar om mina barn är jag en tiger......

4 kommentarer:

  1. jag tycker att du skall fortsätta att vara en tiger!Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Instämmer! Här är det en som önskar sig ett fb konto också, men nej!!!

    SvaraRadera
  3. Åh nu gav du mig riktigt dåligt samvete. Vi har också sagt som du att det är 13 år som gäller, vi har ockstyckt att det är dåligt av föräldrar att ljuga ihop ett födelseår. Men nu är vi själva så dåliga föräldrar, i fredags fick Molly öppna ett konto på Facebook.

    SvaraRadera
  4. Facebook bryter mot varje lag dagligen och kommer undan med det ändå...
    Barns behörighet att ingå avtal regleras i föräldrabalken (FB). I 9 kap 1 § FB anges att den som är under 18 år (underårig) är omyndig och äger inte själv råda över sin egendom eller ingå förbindelser.
    Avtal som ingås med en omyndig är därför ogiltiga, om inte vissa i lagen angivna undantag är uppfyllda. Barn som fyllt 16 får bestämma över de pengar som han eller hon själv har intjänat genom eget arbete (9 kap 3 § FB). (FB va ironiskt olol)...
    Men det är ju bara Sverige det.. Har själv suttit i din sits och ogillar skiten starkt..

    SvaraRadera