Min blogglista

12 februari 2012

Behöver lite hjälp, vilka är det nu igen som har rätt att leva?

Antar att ingen missat att en känd skandalomsusad skådespelerska/sångerska gått ur tiden i natt.
Tydligen är det mer eller mindre rätt åt henne eftersom hon "valt" att missbruka narkotika.

Tänker då på alla som lever i en relation med en missbrukare av något slag.
Har som tur är aldrig upplevt detta på nära håll och har lite svårt att förstå hur man kan välja spriten framför sina barn tex.
Men så ser ju trots allt verkligheten ut i dag.
Vi gör väl alla val här i livet som vi är mer eller mindre stolta över.

Utan att för all del vilja rättfärdiga detta på något sätt så vet jag att det finns barn som lever med alkoholiserade föräldrar eller som använder någon annan substans för att ta sig genom livet.
För dessa ungar är det ju fortfarande deras älskade mamma eller pappa.
Den kärleken kan vi ju inte förminska?
Ett liv är väl alltid ett liv och dom som blir kvar tvingas att leva med samma sorg och saknad som vilken sketen medelsvensson som helt.

Får Krokodiljägaren Steve Irwin skylla sig själv??
Kan Göran Kropp skylla sig själv??
Ska Ayrton Senna skylla sig själv??


2 kommentarer:

  1. Vet inte om det var min bild som "triggade" detta, men såhär tycker iaf jag:
    "Får Krokodiljägaren Steve Irwin skylla sig själv??"
    "Kan Göran Kropp skylla sig själv??"
    "Ska Ayrton Senna skylla sig själv??"

    Ja, de får "skylla" sig själva. De vet att de har jobb/intressen som är farligare än att jobba som bibliotekarie eller frisör.
    MEN därmed tycker jag inte att de förtjänat att dö. Så länge man inte utsätter oskyldiga för fara så tycker jag att de har ALLA rättigheter att leva.

    När det gäller Whitney så tycker jag inte heller att hon förtjänat att dö.
    MEN hon har å andra sidan garanterat förstört och raserat många människors liv genom att hon knarkat som hon gjort.
    En alkoholist kan förstöra många släktingar och vänners liv genom sitt supande, men alkoholen tillverkas iaf i lagliga fabriker som ger andra försörjning.
    Hennes knark har kommit till genom att de allra fattigaste riskerat liv och familj(för att de helt enkelt inte har något annat val) när de tillverkat eller smugglat det.

    Därför tycker jag att det på något sätt är mer tragiskt när en som tex Irwin dör än en som knarkar ihjäl sig. Jag önskar inte livet ur pundare, men jag HAR mindre förståelse och respekt för deras liv.
    Elakt kanske, men så känner jag...

    SvaraRadera
  2. Både Steve Irwin och Whitney förgyllde mången människas liv. Valen vi som människor gör är medvetna val. I whitneys fall likväl. Kanske inte när hon va påtänd och gjorde livsavgörande val kan kallas som "medvetna" men valet som styrde in henne på hennes väg var hennes eget och därmed förseglade hon sitt eget öde, samma med Irwin.
    Men som medmänniska måste ialla fall "jag" se det som att de gjort mer "gott" än ont i livet.
    För om jag skall börja se det onda hos människor hela tiden istället så blir livet inte så värst positivt.

    Vi vet alla med vårt medfödda sunda förnuft samt allmänbildning att kokain,heroin,etc,etc inte är någon bra sak.
    Vi vet även att handskas med skallerormar, stingrockor,krokodiler ,etc även det är ytterst riskabelt.
    Det visste både Whitney samt Irwin.

    Men den praktiska aspekten går ju inte att missa. Iom Whitneys död så finns det en mindre i världen som sponsrar droghandeln. Men kön är lång bakom henne....

    Så nog fan hade båda lika stor rätt att leva och likväl förbannat får de skylla sig själva och ta konsekvenserna av deras handlande.

    Irwin dog: Folks kommentarer: VA!??! Nej men Gud!! Han som va så bra.

    Whitney dog: Ofan, ja de va ju på tiden, fattar inte att hon levt såhär länge.

    Men bådas död kan sammanfattas såhär: Tragiskt, men samtidigt dog de båda för det de levde för samt valt att leva för.

    /Sola lugnt^^

    SvaraRadera